Režie:
Paul HaggisKamera:
J. Michael MuroHudba:
Mark IshamHrají:
Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Jennifer Esposito, William Fichtner, Brendan Fraser, Terrence Howard, Ludacris, Thandiwe Newton, Ryan Phillippe (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 245)
Docela jiný pohled na rasismus a strach. Emotivní, dokonalá skládanka příběhů několika etnik, složená z jejich vzájemné nevraživosti, nepochopení, vzteku a vzájemného strachu. Smutný (děsivý) obrázek o zemi, kde se každý bojí každého. „Nechovej se, jako bys mě znal.“ Jeden z nejlepších filmů, jaký jsem v poslední době viděla!!! ()
Co by měl obsahovat oscarový film? Globálně uplatitelné, ale politicky nezávadné téma, herecké výkony překypující patetickými výlevy, pár odlehčujících vtípků, spoustu kýčovitých obrázků, pěknou hudbu. Crash navrch přidává scénář, v němž je silně zakořeněná rodina coby symbol soudržnosti Ameriky, což lze vzhledem k tématu brát trochu jako ironii. Černí nemají rádi bílé, bílí nemají rádi žluté, žlutí nemají rádi snědé, snědí nemají rádi černé. V tom tkví podstata celého díla. Crash nic neřeší, jenom konstatuje. Má své vrcholy i pády. Obzvlášť první hodina za moc nestojí. Všichni se chovají trošku svinsky, dva zlodějíčci vedou filozofické dialogy o rasismu, namyšlená panička uráží všechny kolem sebe a vy máte problém se někam „zařadit“. Do toho všeho poctivá dávka neředěného patosu a máme laureáta na nejpřeceňovanější film roku. Skoro. Po hodině první přichází hodina druhá, nabitá dějem, akcí a nezdržující se „seznamovacími“ scénami. Mít Crash tři hodiny s patřičnou gradací, skutečně by měl šanci být veledílem beroucím dech. Moc by mě zajímaly osudy všech postav po oné zásadní noci. Takhle mi nezbývá než přistoupit na režisérova pravidla, zakazující pevné dějové sevření a řešící celou podstatu filmu větou: „Tohle je Amerika!“. Ani výborní herci však můj rozpačitý dojem z tohoto laciného bratříčka Magnólie nevyvrátí. Z jistého úhlu pohledu to stále není špatný film, ale vzhledem ke konkurenci považuji jeho vyzdvihování coby „best of 2004“ za rouhání. 70% Zajímavé komentáře: Melies, meave, mm13, Jordan, Fr, Frankie, Humprt Pum ()
No konečně!!!! Ale že to trvalo (mně!) než jsem pochopil že Sandra Bullock je herečka... Kaju se.... Víc než zajímavý film o rasismu pod pokličkou... Být rasistou proti své vůli, být skrytým rasistou atd. Kdo nezažil nepochopí.. Zpravidla největší antirasista je ten, který žije ve své tvrdě segregované čtvrti a hraje si na milovníka všech ras na celém světě... do té doby než je konfrontován... Haggis mě do světa vtáhl jednak proto že umí, jednak proto, že je reálný... A to je celé. V tom je celá síla tohoto příběhu, který si rozhodně nepouštím naposledy... ()
imdb rating: 82% - Paul Haggis je, co se týče režírování, filmů nováčkem...většina nováčků, ať už jde o jakoukoliv činnost, potřebuje sbírat zkušennosti... tak jaktože je pan Haggis může rozdávat??...skládání jednotlivých scén sice ještě nedosahuje kvalit Quentina Tarantina, proto je příběh s národnostním podtónem jaksi rozdrobený, ale s jakým umem natočil právě jednotlivé scény, je opravdu ojedinělé...styl vyprávění, decentní hudba, herecké výkony, lidskost a nezkrotné emoce Vám vlezou až do morku kostí a nepustí Vás...naopak, budou Vás drtit po celou tu dobu, nedají Vám vydechnout, dokud se obrazovkou neproženou závěrečné titulky...jste-li hodně citliví, radši si obstarejte dostatečný počet balení papírových kapesníku, budete je potřebovat(scéna se zámečníkovou odplatou a "neprůstřelnou" holčičkou může s leckým pěkně zamávat)...film není smutný, je pouze maximálně lidský a emočně velice vypjatý...výkony všech!! herců jsou nadprůměrné a společně s hudbou utvářejí celkovou atmosféru snímku, je jen velká škoda, že příběh nefunguje jako celek, protože jinak by bylo mé hodnocení nejvyšší...6,5 miliónů dolarů(rozpočet)/93,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Rozumím Haggisovi, myslím, že ano. Taky si kladu otázku, jestli je větší rasista ten, kdo používá rasistické nadávky nebo ten, kdo sebou cukne, když si černoch vedle něj sáhne do kapsy, a taky se snažím na ně odpovědět. Strach v nás, strach z nepoznaného i z poznaného, strach darovaný geny, které učinily "zkušenost"? Ano, děje se TO, ale taková mementa souběhů náhod a z nich vyplývajících očist a ponaučení se nedějí. Ta koncentrace a potřeba apelovat v podstatě jen "černobílým" tlakem je pro mě jediným mínusem filmu, protože méně by možná bylo více, ale zřejmě podle nadšených ohlasů to asi tak být mělo - aby se to líbilo,a i když vedle situací jako hrom, jsou tam i ty na hranici kýče, uvědomuji si a nepřehlížím to, že Crash je výjimečný film. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (36)
- Natáčení se o týden protáhlo, když Paul Haggis utrpěl zástavu srdce, i přesto, že mu lékaři radili předat práci novému režisérovi. (kenny.h)
- Christine (Thandie Newton) během hádky řekne Cameronovi (Terrence Howard), že se nejvíc přiblížil podstatě černošství, když se díval na Cosby Show. Terrence Howard se v Cosby Show objevil v 19 letech před kamerou vůbec poprvé. (Kulmon)
- Paul Haggis chtěl, aby scéna sexuálního napadení Christine (Thandiwe Newton) Ryanem Mattem Dillonem působila reálně. Proto Thandiwe zajistil speciální ochranné spodní prádlo a Matt se tak nemusel „krotit“. (kenny.h)
Reklama